PASSWORD: RICE
Titel: FELICITY OF A RICE GRAIN
Jaar: 2019
Materiaal: video HD
Tijd: 73 seconden
Geluid: no
Locatie: REUTEN GALLERY, 2019 and
- AWARD, Cannes World Art Festival 2023
- HONORABLE MENTION, Lonely Wolf International Film Festival London 2023
- SELECTED, Swedish International Film Festival 2023
- SELECTED, Sofia International Film Festival 2023
- SELECTED, Black Owl Festival Bodrum 2024
Oplage: 3 + 1 AP
De film SYMBOLS OF LUCK toont gelukssymbolen uit diverse culturen. Zo is bijvoorbeeld de granaatappel een belangrijk gelukssymbool voor Armeniërs.
En is het strooien van rijst een Oosters en Westers symbool van geluk en liefde.
Lees review:
FELICITY OF A RICE GRAIN (Netherlands)
Margreet Kramer
In het rijke tapijt van de mondiale cinema zijn het vaak de fijndradige, minutieus gedetailleerde stukken die oplichten. Dat is de magie van Margreet Kramer's Felicity Of A Rice Grain, een ode aan de universaliteit van menselijke emoties en de nuances van het alledaagse. In zijn 73 seconden bereikt deze film wat epische films zelden durven aan te raken: de diepgang van het alledaagse.
Kramers genialiteit ligt in haar vermogen om het gooien van rijst - een symbool van liefde, geluk en continuïteit in verschillende culturen - te verheffen tot een uitgebreid tafereel van rauwe menselijke emotie. Deze film, die doet denken aan de zorgvuldig gechoreografeerde werken van Tarkovsky of de rauwe intimiteit van Cassavetes, neemt kijkers mee op een contemplatieve reis en nodigt ons uit om te genieten van elk beeld.
Puttend uit de Freudiaanse sferen van de psychoanalyse, wordt je herinnerd aan de inherente dualiteit van menselijke handelingen. De rijst, die in slow motion wordt gegooid, wordt niet alleen een symbool van feest, maar ook een contemplatie van het leven zelf. Elke korrel lijkt, net als individuele momenten, op zichzelf onbeduidend. Toch vormen ze samen het mozaïek van ons bestaan - een mix van vluchtige vreugden, kortstondige pijnen en de onophoudelijke mars van de tijd.
Wat misschien wel het meest intrigeert aan deze korte film is Kramers gewaagde beslissing om het "lichaam in zijn actualiteit" te laten zien. Net als Yasujirō Ozu's voorliefde voor 'pillow shots', blijft Kramer stilstaan bij de schoonheid van de menselijke vorm en viert hij deze in al zijn rauwheid en kwetsbaarheid. Door de kunstmatigheid van glamour te vermijden, doet de film denken aan het werk van Agnès Varda of Chantal Akerman, waar het lichaam een canvas wordt van ervaringen, herinneringen en stille verhalen.
Bovendien is de nadruk op herhaling in dagelijkse activiteiten een meesterzet. Kramer kanaliseert hier het ethos van films als Groundhog Day of Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles, door de cyclische aard van het bestaan te benadrukken. Deze herhaling is niet zozeer alledaags als wel meditatief, waardoor we gaan nadenken over de heiligheid van routines en de verborgen betekenissen die ze met zich meedragen.
Vanuit haar rijke academische achtergrond en liefde voor kunstgeschiedenis creëert Kramer een experimenteel meesterwerk dat traditionele verhalen overstijgt. Haar viervoudige rol als regisseur, schrijver, producent en hoofdrolspeler onderstreept haar toewijding aan haar visie, waardoor een naadloze mix van intentie en uitvoering ontstaat.
FELICITY OF A RICE GRAIN classificeren als louter 'experimenteel' zou een understatement zijn. Het is een symfonie van menselijke emotie, samengeperst in een krap kader maar met een groot bereik. In het tijdperk van megablockbusters herinnert Kramer ons aan de magie van cinema - het vermogen om zielen te raken in de kortste momenten. Net zoals een enkele rijstkorrel eeuwen van culturele betekenis met zich meedraagt, kapselt dit wonder van 73 seconden het universum in zijn palm. Een monumentale prestatie in de wereld van de korte film. Graad A*
ADRIAN PEREZ
Founder & Festival Director
LONELY WOLF INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
#23LWIFF @lonelywolffest
London